Inzichten genereren door het gebruik van het Culturele Doelgroepenmodel kan op verschillende manieren. Onder meer met behulp van analyses, op zowel individueel als collectief niveau. Bijvoorbeeld met een:
- Publieksanalyse
- Gebiedsanalyse
- Verdiepende analyse
- Overkoepelende analyse
Deze inzichten kan je onder meer verkrijgen via een:
Voorbeelden
De analyses geven voor culturele organisaties antwoord op vragen zoals:
- Wie bereik ik en wie (nog) niet en waar bevindt mijn (potentiële) publiek zich?
- Welke Culturele Doelgroepen bereik ik per type activiteit / voorstelling?
- Bereik ik andere groepen met mijn online aanbod dan met mijn fysieke aanbod?
- Zit er een verschil tussen bezoekers die voor het eerst komen en herhalingsbezoekers?
- Wie zijn mijn vrienden, ‘fans’ en/of wie zijn mijn nieuwsbrieflezers?
- Etc.
En voor organisaties, gemeentes / steden / regio's overkoepelende vragen als:
- Wat is het gezamenlijke bereik, bijvoorbeeld alle gesubsidieerde culturele organisaties in de stad of provincie?
- Waar komen de bezoekers vandaan, is er een verschil tussen wijken?
- Zit er verschil in nieuwkomers t.o.v. gevestigde instellingen in bereik?
- Zijn er mogelijk verschillen in bereik tussen musea / festivals / podia?
- Wat is het bereik van festivals in mijn stad/gemeente/regio t.b.v. bijvoorbeeld het samenstellen van een evenementenkalender?
- Etc.
Voorbeeldrapport publieksanalyse met het Culturele Doelgroepenmodel
In steden als Rotterdam, Den Haag en Utrecht wordt er voor culturele instellingen jaarlijks een gratis publieksanalyse gemaakt. Dit is een analyse van het publiek van een culturele instelling, afgezet tegen een bepaald gebied. Je kunt bijvoorbeeld zien of er groepen zijn over- of ondervertegenwoordigd. Bekijk deze pagina voor een voorbeeld van een publieksanalyse.