;

Het Culturele Doelgroepenmodel

Hoe maak ik de vertaling naar de praktijk?
Publiek tijdens Rotterdam Pride 2022
Spring naar hoofdinhoud

In de praktijk

Met het Culturele Doelgroepenmodel kan je werken aan je publieksbereik. Maar hoe vertaal je het werken met de Culturele Doelgroepen naar jouw organisatie?

 

Als je als organisatie aan de slag gaat met het Culturele Doelgroepenmodel, raden we aan om een aantal Culturele Doelgroepen te kiezen. Kijk welke doelgroepen je wilt behouden (en/of herhalingsbezoek stimuleren), of je wilt versterken (meer publiek uit dezelfde doelgroep) en/of dat je kiest voor andere (nieuwe) doelgroepen (verbreden publieksprofiel). Deze keuze maak je vanuit je missie, visie en doelen, aangevuld met eventuele informatie uit de eigen database, publieksanalyses en ander onderzoek en informatie uit de brochures en dashboards van het Culturele Doelgroepenmodel.

Stappen voor het vertalen het Culturele Doelgroepenmodel naar organisatie

Implementatie binnen de organisatie 

Om het Culturele Doelgroepenmodel te implementeren binnen jouw organisatie kan je onder meer (een van) de volgende stappen ondernemen: 

  • Kies voor een aantal (focus) Culturele Doelgroepen.
    Bij de keuze kan je kijken naar het behouden, versterken en/of verbreden van je publieksprofiel.
  • Voeg indien aanwezig data/kennis m.b.t. jouw organisatie toe aan de gekozen Culturele Doelgroepen (bijv. hoe gedraagt de doelgroep zich bij jou, waar gaan ze naar toe, wanneer kopen ze een kaartje, etc). Dit kan je bijvoorbeeld halen uit je ticktingsysteem of eerder onderzoek.
  • En/of verzamel meer informatie over hoe de Culturele Doelgroep binnen jouw organisatie beweegt, wat ze van jouw organisatie en/of activiteiten vinden, etc. Dit kan bijvoorbeeld door een verdiepende data analyse, door publieksonderzoek of door panelgesprekken te houden met (potentiële) doelgroepen.
  • Bepaal het doel per gekozen Culturele Doelgroep (en de strategie en aanpak). Je kan hierbij kijken naar de korte en de lange termijn. Maak doelstellingen concreet en deze kunnen per gekozen doelgroep / gebied anders zijn.
  • Maak keuzes voor de komende periode. Waar ga je het eerst aan werken?
  • Ontwikkel eventueel per focus Culturele Doelgroep een persona (met eigen of aanvullende data/kennis).
  • Per gekozen doelgroep kan je een customer journey (klantreis) maken.
  • Neem de hele organisatie mee (via de brochure/presentaties/workshops/praatplaten, etc.)
    Het gaat immers om meer dan marketing/communicatie!
  • Maak beleid, evalueer, leer en pas aan (in samenwerking met de hele organisatie).

Ga direct aan de slag of leer de 11 doelgroepen beter kennen.

de Doelen

Het Culturele Doelgroepenmodel in de praktijk

In de afgelopen jaren heeft de Doelen in Rotterdam succesvol gewerkt aan het vergroten van hun publieksbereik door het aantrekken van meer jongeren en nieuwe doelgroepen. Vincent Sturkenboom, Manager Marketing & Development, vertelt hoe zij deze ontwikkeling hebben aangepakt met behulp van het Culturele Doelgroepenmodel.

Maritiem Museum

Het Culturele Doelgroepenmodel in de praktijk

Het Maritiem Museum in Rotterdam heeft een belangrijke stap gezet in het bereiken van doelgroepen en het vergroten van het publieksbereik door gebruik te maken van het Culturele Doelgroepenmodel. Layla Salamoun, Hoofd Marketing, Communicatie & Development, benadrukt het belang van een gedeelde taal en beeld over de Culturele Doelgroepen binnen de organisatie.