Met behulp van het Culturele Doelgroepenmodel kunnen organisaties hun publieksbereik in kaart brengen. Hoe meer je van je (potentiële) publiek weet, hoe beter je haar kunt vinden, bereiken, verleiden en binden. Het model geeft inzicht en handvatten waarmee je beleid op het gebied van programmering (aanbod) en communicatie kan bepalen. Maar hoe werkt dit in de praktijk? Tijdens de online sessie op 21 november lichten 2 organisaties toe hoe zij met het model werken.
Hiemke van den Boer, manager Marketing & Sales bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Pim Halkes, eigenaar van Frisse Duik, vertellen hoe zij zich de afgelopen periode verder verdiept hebben in een aantal Culturele Doelgroepen. Ze lichten toe hoe ze dit vanuit de vraag en wens voor verdiepende inzichten hebben aangepakt, wat voor resultaten eruit zijn gekomen en welke vervolgstappen ze met elkaar hebben geformuleerd.
Karin Beukers, marketingmanager van het Stadstheater Zoetermeer, neemt je mee in het proces dat ze met het theater heeft doorlopen: van een eerste inzicht in het bereik van de Culturele Doelgroepen d.m.v. een totaalanalyse van de bezoekers en vervolgens deelanalyses op o.a. (rand)gemeente- en programmaniveau, tot het realiseren van een live koppeling tussen het model en hun kaartverkoopsysteem. Hierdoor worden de focusdoelgroepen nu gericht getarget. Karin zal ook vertellen welke wensen er liggen voor de toekomst.