Met een eenmalige bestandsverrijking kan je klantgegevens, bijvoorbeeld uit onderzoek of je database, koppelen met de Culturele Doelgroepen. Door verdiepende analyses te maken, kan je zien hoe de betreffende Culturele Doelgroep zich bij jouw organisatie zich beweegt. Het geeft je inzicht in bijvoorbeeld wat ze vinden van jouw organisatie, waar de doelgroep naar toe gaat, of het een vroege koper is of een last-minute beslisser, etc. Met deze informatie kan je meer data-geïnformeerd werken aan je publieksbereik en gerichter je marketing inzetten.
Voor een bestandsverrijking zijn gegevens nodig. De Culturele Doelgroepen kunnen gematcht worden op basis van postcodes en huisnummers (inclusief toevoeging indien aanwezig). Voor het terugladen van de verrijking in een (CRM)systeem is het van belang om naast de postcodes en huisnummers een ID van de klantgegevens mee te leveren in het databestand. Als er enkel losse postcodes en huisnummers beschikbaar zijn, is een publieksanalyse rapport wellicht een beter uitgangspunt.
Het verrijken van een klantbestand kan voor partijen in de Regio Rotterdam Rijnmond gedaan worden door Rotterdam Festivals. Hierbuiten is Whooz de aangewezen partij. Houd er rekening mee dat er kosten aan een verrijking verbonden zijn. De hoogte van het bedrag is mede afhankelijk van het aantal records dat verrijkt wordt. Informeer hiervoor bij Rotterdam Festivals of Whooz.
Alle huishoudens in Nederland worden gekoppeld aan een van de Culturele Doelgroepen op basis van postcode, huisnummer en eventuele toevoeging. Dit betekent dat buitenlandse bezoekers buiten een verrijking vallen. Daarnaast geeft het inzicht in de persoon / het huishouden waarvan je de gegevens hebt, niet in bijvoorbeeld het (mogelijke) gezelschap.