Spring naar hoofdinhoud

Publieksanalyse met de Culturele Doelgroepen

Het Culturele Doelgroepenmodel  kan je helpen bij het werken aan publieksbereik. Als je wilt weten wie je bereikt en wie (nog) niet, kan je een publieksanalyse laten maken met de Culturele Doelgroepen. Er is een ‘standaardrapport’ ontwikkeld waarbij jouw publieksbereik ook afgezet wordt tegen de aanwezigheid van de Culturele Doelgroepen in een bepaald gebied.

 

Een publieksanalyse rapport bevat drie gebiedsprofielen, bijvoorbeeld het bereik in een stad, de regio en in heel Nederland. Per gebiedsprofiel geeft het rapport inzicht in het bereik van de Culturele Doelgroepen middels een index, een cirkeldiagram met percentages en een visual van het gebied.

 

Voor een publieksanalyse zijn gegevens nodig. Het Culturele Doelgroepenmodel werkt op basis van postcodes en huisnummers (inclusief toevoeging indien aanwezig). Alle huishoudens in heel Nederland kunnen gekoppeld worden aan een van de Culturele Doelgroepen. 

 

Veelal wordt er minimaal jaarlijks een analyse gemaakt. Zo krijg je elk jaar een beeld welk publiek jouw culturele activiteiten heeft bezocht en kan je zien of hier een verandering heeft plaatsgevonden. Om dit te realiseren heb je data nodig van publiek dat zo representatief mogelijk is voor de bezoekers in het betreffende kalenderjaar. Als je alle bezoekers één keer meeneemt krijg je een ‘foto’ van hoe jouw bereik er uit ziet. Uiteraard kunnen er meerdere en diverse analyses gemaakt worden om verdiepende inzichten te verkrijgen. Denk bijvoorbeeld aan het publiek bij specifieke programmering of gratis vs. betaalde programmering, publieksbereik per locatie, etc.

 

Het analyseren kan gedaan worden door een van de aangesloten regiopartners van het Culturele Doelgroepenmodel. Veel regiopartners bieden in samenwerking met de gemeente gratis of tegen een gereduceerd tarief analyses aan. Val je buiten een van de gebieden van de regiopartners, dan kun je onder meer terecht bij Whooz

 

Alle huishoudens in Nederland worden gekoppeld aan een van de Culturele Doelgroepen op basis van postcode, huisnummer en eventuele toevoeging. Dit betekent dat buitenlandse bezoekers buiten een verrijking vallen. Daarnaast geeft het inzicht in de persoon / het huishouden waarvan je de gegevens hebt, niet in bijvoorbeeld het (mogelijke) gezelschap.

Aan de slag voor een publieksanalyse

1. Bepaal gewenste inzicht(en)

Bedenk eerst wat je precies wilt weten. Veelal wordt gestart met een analyse van alle bezoekers over één kalenderjaar; om een momentopname van je publiek. Er is echter veel meer mogelijk, dus denk naast de periode goed na over op welke andere vragen je graag antwoord zou willen.

 

2. Inventariseer de data
Kijk welke data nodig zijn om de analyse(s) te kunnen realiseren. Dit is afhankelijk van welk inzicht je wilt (stap 1). Controleer of je de juiste bezoekersdata hebt, of de hoeveelheid data voldoende is, en of er mogelijk nog extra data verzameld moet worden. Als je begint met het verzamelen van bezoekersdata, kun je ook tips vinden over dataverzameling en meer informatie over het uitvoeren van onderzoek. Regiopartners kunnen hierbij ook meedenken en advies geven.

 

Voor een analyse met het Culturele Doelgroepenmodel heb je postcodes en huisnummers nodig. Met postcodes zonder huisnummers kan ook een analyse gemaakt worden maar dit is minder accuraat. 

 

3. Controleer je privacyverklaring

Controleer als je gaat werken met data en het model of je privacyverklaring voldoet en vul deze eventueel aan met de nodige informatie. Lees hier meer over privacy en AVG.

 

4. Neem contact op met je regiopartner of Whooz

Neem contact op met de partij die de analyse(s) kan uitvoeren. Zij kunnen aangeven welke kosten verbonden zijn aan de gewenste analyse, binnen welke termijn deze kan worden gerealiseerd en hoe de data precies aangeleverd moet worden. Daarnaast sluit je een verwerkersovereenkomst af met de betreffende partij; deze kunnen zij naar jou opsturen.

 

5. Data delen

Hoe de data gedeeld worden, kan per regiopartner verschillen (via server of mails) maar er is altijd een Excelbestand nodig met de betreffende data. Zet per gewenste analyse de bezoekersdata in een Excelbestand. Zie een voorbeeldexcel hieronder (in dit voorbeeld zijn de Culturele Doelgroepen al verrijkt). In kolom A staan de postcodes, in de kolom B de huisnummers en eventuele toevoegingen. De toevoegingen mogen ook los in kolom C. Zorg voor een duidelijke naam van het Excelbestand met hierin aangegeven om welke bezoekersdata het gaat en over welke periode, bijvoorbeeld ‘Totaal Museum X 2024’ of ‘Tentoonstelling X Q1 2024’. Vervolgens lever je dit aan de partij aan zoals afgesproken. Mogelijk vragen zij nog een aantal andere gegevens op, zoals het totaal aantal bezoekers binnen de analyse, e.d. 

Voorbeeld databestand eenmalige bestandsverrijking.

6. Aan de slag met de inzichten

Wanneer je de publieksanalyse(s) hebt ontvangen kun je met de inzichten aan de slag.

Eén keer per jaar geven we een webinar over hoe je het rapport kan lezen en er mee aan de slag kan. We staan stil bij de verschillende onderdelen in het rapport. We lichten toe hoe je die kan interpreteren en op welke manier je deze gegevens kan verwerken in bijvoorbeeld een jaarverslag. Na de presentatie is er de gelegenheid voor vragen. Check de agenda voor de datum.

Met het Culturele Doelgroepenmodel kan je werken aan je publieksbereik. Meer weten over de Culturele Doelgroepen of hoe je aan de slag kan gaan en de vertaling maakt naar jouw organisatie? Check de site incl stappenplannen, dashboards ed.