Het Culturele Doelgroepenmodel kan je helpen bij het werken aan publieksbereik. Als je wilt weten wie je bereikt en wie (nog) niet, kan je een publieksanalyse laten maken met de Culturele Doelgroepen. Er is een ‘standaardrapport’ ontwikkeld waarbij jouw publieksbereik ook afgezet wordt tegen de aanwezigheid van de Culturele Doelgroepen in een bepaald gebied.
Een publieksanalyse rapport bevat drie gebiedsprofielen, bijvoorbeeld het bereik in een stad, de regio en in heel Nederland. Per gebiedsprofiel geeft het rapport inzicht in het bereik van de Culturele Doelgroepen middels een index, een cirkeldiagram met percentages en een visual van het gebied.
Voor een publieksanalyse zijn gegevens nodig. Het Culturele Doelgroepenmodel werkt op basis van postcodes en huisnummers (inclusief toevoeging indien aanwezig). Alle huishoudens in heel Nederland kunnen gekoppeld worden aan een van de Culturele Doelgroepen.
Veelal wordt er minimaal jaarlijks een analyse gemaakt. Zo krijg je elk jaar een beeld welk publiek jouw culturele activiteiten heeft bezocht en kan je zien of hier een verandering heeft plaatsgevonden. Om dit te realiseren heb je data nodig van publiek dat zo representatief mogelijk is voor de bezoekers in het betreffende kalenderjaar. Als je alle bezoekers één keer meeneemt krijg je een ‘foto’ van hoe jouw bereik er uit ziet. Uiteraard kunnen er meerdere en diverse analyses gemaakt worden om verdiepende inzichten te verkrijgen. Denk bijvoorbeeld aan het publiek bij specifieke programmering of gratis vs. betaalde programmering, publieksbereik per locatie, etc.
Het analyseren kan gedaan worden door een van de aangesloten regiopartners van het Culturele Doelgroepenmodel. Veel regiopartners bieden in samenwerking met de gemeente gratis of tegen een gereduceerd tarief analyses aan. Val je buiten een van de gebieden van de regiopartners, dan kun je onder meer terecht bij Whooz.
Alle huishoudens in Nederland worden gekoppeld aan een van de Culturele Doelgroepen op basis van postcode, huisnummer en eventuele toevoeging. Dit betekent dat buitenlandse bezoekers buiten een verrijking vallen. Daarnaast geeft het inzicht in de persoon / het huishouden waarvan je de gegevens hebt, niet in bijvoorbeeld het (mogelijke) gezelschap.