;

De Culturele Doelgroepen

Maak kennis met de 11 Culturele Doelgroepen uit het model
De Culturele Doelgroepen. Foto: Nikki Volker
Spring naar hoofdinhoud

Wie bezoekt kunst & cultuur? Wie juist niet, of nog weinig? Om hier meer inzicht in te krijgen en te werken aan publieksbreik, heeft Rotterdam Festivals het Culturele Doelgroepenmodel© ontwikkeld. Het Culturele Doelgroepenmodel deelt publiek op in groepen, op basis van culturele voorkeuren en gedrag. Het model onderscheidt drie hoofdgroepen: Intensief, Medium en Licht. Daarbinnen vallen 11 Culturele Doelgroepen, toegespitst op levensfase, demografie, socio-economische kenmerken en culturele interesses en gedrag.

Een volledig overzicht met uitgebreide beschrijvingen van alle 11 Culturele Doelgroepen vind je in de interactieve brochure. Ook zijn er praatplaten met onder meer een samenvatting van de doelgroepen welke bijvoorbeeld te gebruiken is in gesprekken. Daarnaast is er een dashboard om op interactieve wijze de doelgroepen beter te leren kennen.

Kennissessies
Heb je vragen over het Culturele Doelgroepenmodel? Maandelijks organiseert Rotterdam Festivals een digitaal inloopmoment voor vragen. Tevens wordt er maandelijks online één Culturele Doelgroep in een kwartiertje toegelicht. Twee keer per jaar is er een webinar ‘Kennismaking met het model’. Kijk voor een overzicht van alle kennissessies in de agenda.

Alle huishoudens in Nederland kunnen middels een postcode en huisnummer worden gekoppeld aan één van de Culturele Doelgroepen. Ga direct zelf aan de slag!