Met een eenmalige bestandsverrijking worden klantgegevens, bijvoorbeeld afkomstig uit onderzoek of je ticketingsysteem, gekoppeld aan de Culturele Doelgroepen. Door middel van verdiepende analyses, waaronder een bestandsverrijking, krijg je inzicht in hoe een Culturele Doelgroep zich binnen jouw organisatie beweegt. Dit biedt waardevolle informatie over wat zij van jouw organisatie vinden, welke activiteiten zij bezoeken, en of ze bijvoorbeeld vroege kopers zijn of last-minute beslissers. Met deze inzichten kun je data-geïnformeerd werken aan je publieksbereik en je marketing gerichter inzetten.
Voor een bestandsverrijking zijn gegevens nodig. De Culturele Doelgroepen kunnen gematcht worden op basis van postcodes en huisnummers (inclusief toevoeging, indien aanwezig). Voor het terugladen van de verrijking in een (CRM-)systeem is het van belang om naast de postcodes en huisnummers een ID van de klantgegevens mee te leveren in het databestand. Als er enkel losse postcodes en huisnummers beschikbaar zijn, is een publieksanalyse rapport wellicht een beter uitgangspunt.
Het verrijken van een klantbestand kan voor partijen in de Regio Rotterdam Rijnmond gedaan worden door Rotterdam Festivals. Hierbuiten is Whooz de aangewezen partij. Houd er rekening mee dat er kosten aan een verrijking verbonden zijn. De hoogte van het bedrag is mede afhankelijk van het aantal records dat verrijkt wordt. Informeer hiervoor bij Rotterdam Festivals of Whooz.
Alle huishoudens in Nederland worden gekoppeld aan een van de Culturele Doelgroepen op basis van postcode, huisnummer en eventuele toevoeging. Dit betekent dat buitenlandse bezoekers buiten een verrijking vallen. Daarnaast geeft het inzicht in de persoon / het huishouden waarvan je de gegevens hebt, niet in bijvoorbeeld het (mogelijke) gezelschap.