;

Onderzoek Drempels, motieven en informatiebehoeften cultuurbezoek

Bezoekers tijdens North Sea Jazz 2023
Spring naar hoofdinhoud

Het Culturele Doelgroepenmodel wordt met regelmaat verrijkt. Dit doen we door zelf onderzoek te doen, maar ook door onderzoek van derden te verbinden aan de Culturele Doelgroepen.

Recent is er een landelijk onderzoek gedaan naar de drempels, motieven en informatiebehoefte rondom het cultuurbezoek, om vragen te beantwoorden als: 'Waarom bezoeken mensen kunst en cultuur en waarom niet?' En 'Hoe willen de verschillende doelgroepen op de hoogte gehouden worden van culturele activiteiten?' De eerste inzichten zijn toegevoegd aan onze digitale brochures.

 

In het uitgebreidere deelrapport Drempels en Motieven Cultuurbezoek wordt er gekeken naar vragen zoals: 'Welke vrijetijdsbestedingen concurreren met kunst- en cultuurbezoek?' en 'Wat zijn de belangrijkste redenen om kunst en cultuur te bezoeken?'. In het deelrapport Informatiebehoeften Cultuurbezoek wordt er dieper ingegaan op vragen als 'Wat zijn de belangrijkste informatiebronnen bij een bezoek aan kunst & cultuur?' en 'Hoe wil men op de hoogte gebracht worden van het aanbod?'