Rotterdam Festivals heeft de relatie onderzocht tussen het Culturele Doelgroepenmodel en de Leefstijlvinder Vakantie en Vrije Tijd en gebaseerd op het BSR™-model (ontwikkeld door MarketResponse).
Organisaties die willen werken aan publieksbereik en meer willen weten over hun (potentiële) publiek/klanten gebruiken modellen zoals het Culturele Doelgroepenmodel©. Het model, dat specifiek is ontwikkeld voor de culturele sector, helpt organisaties om personen te segmenteren op basis van criteria zoals demografische gegevens, gedrag en culturele interesses. Dit leidt tot gerichte strategieën en een betere afstemming van producten en diensten voor elke doelgroep. In de toeristische sector wordt ook gewerkt met de Leefstijlvinder, gebaseerd op onder meer waarden en vrijetijdsbesteding.
Door gebruik te maken van meer dan 5.000 huishoudens die zijn ingedeeld volgens beide segmentatiemodellen, heeft Rotterdam Festivals de 11 Culturele Doelgroepen vergeleken met de 4 stijlen (rood, blauw, groen en geel) en de 7 groepen uit de Leefstijlvinder. Deze analyse vertoont belangrijke gelijkenissen en verschillen tussen de modellen.
Lees hier de uitkomsten over de relatie tussen het Culturele Doelgroepenmodel en Leefstijlvinder