Het Culturele Doelgroepenmodel geeft organisaties niet alleen inzichten maar ook handvatten als het gaat over het bepalen, behalen en monitoren van doelstellingen omtrent publieksverbreding en/of -versterking. Er is per Culturele Doelgroep de nodige informatie beschikbaar, die onder meer verwerkt is in een digitale brochure. Deze omschrijvingen geven al veel informatie maar door het te combineren met eigen data en kennis kan je er binnen jouw organisatie optimaal mee worden gewerkt. Dit helpt om programmering, diensten en marketingstrategieën te ontwikkelen. Het gebruik van persona’s stelt organisaties in staat om communicatie en aanbod beter af te stemmen, strategische beslissingen te nemen, empathie binnen teams te creëren en effectiever te communiceren met de doelgroep(en).
Werken met persona’s
Persona’s zijn op maat gemaakte klant- of gebruikersprofielen, onder meer om de kennis over je doelgroepen tot 'leven' te brengen binnen de organisatie. Ze kunnen organisaties helpen om hun doelgroep beter te begrijpen, kennis en informatie te delen over het (gewenste) publiek en om deze effectiever te kunnen bedienen (beleid). Daarnaast is het in te zetten ten behoeve van de ontwikkeling en monitoring van beleid op het gebied van programmering, marketing & communicatie, productontwikkeling en service.
Er wordt een keuze gemaakt voor een aantal Culturele Doelgroepen. Daarbij wordt er gekeken naar welke informatie er nog meer aanwezig is in de organisatie. Dit kunnen data zijn over koop- en bezoekersgedrag, maar deze informatie kan ook van de medewerkers zelf komen. Middels een brainstorm en/of data analyse (of een combi hiervan) werk je toe naar meer informatie; een gedetailleerde beschrijving van de ideale klant binnen de Culturele Doelgroep waarmee de organisatie aan de slag kan. Zo werken we in onze workshop onder meer met het Persona Paspoort.