;

Persona's ontwikkelen vanuit de Culturele Doelgroep

Vertaling naar jouw organisatie
Persona's ontwikkelen. Foto: Network Festival
Spring naar hoofdinhoud

Het Culturele Doelgroepenmodel geeft organisaties niet alleen inzichten maar ook handvatten als het gaat over het bepalen, behalen en monitoren van doelstellingen omtrent publieksverbreding en/of -versterking. Er is per Culturele Doelgroep de nodige informatie beschikbaar, die onder meer verwerkt is in een digitale brochure. Deze omschrijvingen geven al veel informatie maar door het te combineren met eigen data en kennis kan je er binnen jouw organisatie optimaal mee worden gewerkt. Dit helpt om programmering, diensten en marketingstrategieën te ontwikkelen. Het gebruik van persona’s stelt organisaties in staat om communicatie en aanbod beter af te stemmen, strategische beslissingen te nemen, empathie binnen teams te creëren en effectiever te communiceren met de doelgroep(en). 

 

Werken met persona’s

Persona’s zijn op maat gemaakte klant- of gebruikersprofielen, onder meer om de kennis over je doelgroepen tot 'leven' te brengen binnen de organisatie. Ze kunnen organisaties helpen om hun doelgroep beter te begrijpen, kennis en informatie te delen over het (gewenste) publiek en om deze effectiever te kunnen bedienen (beleid). Daarnaast is het in te zetten ten behoeve van de ontwikkeling en monitoring van beleid op het gebied van programmering, marketing & communicatie, productontwikkeling en service. 

 

Er wordt een keuze gemaakt voor een aantal Culturele Doelgroepen. Daarbij wordt er gekeken naar welke informatie er nog meer aanwezig is in de organisatie. Dit kunnen data zijn over koop- en bezoekersgedrag, maar deze informatie kan ook van de medewerkers zelf komen. Middels een brainstorm en/of data analyse (of een combi hiervan) werk je toe naar meer informatie; een gedetailleerde beschrijving van de ideale klant binnen de Culturele Doelgroep waarmee de organisatie aan de slag kan. Zo werken we in onze workshop onder meer met het Persona Paspoort. 

Persona workshop  

Rotterdam Festivals heeft een workshop ontwikkeld voor organisaties die hun eigen kennis / data willen combineren met de Culturele Doelgroepen en/of intern draagvlak willen creëren; medewerkers een levendig beeld willen geven van de doelgroepen.

"De Culturele Doelgroepen zijn veel meer gaan leven. We hebben nu een goed beeld van de groepen; ook de verschillen zijn heel duidelijk."

Tijdens de 'Persona workshop' werken we toe naar een aantal fictieve profielen van bezoekers, gebaseerd op de groepen uit het Culturele Doelgroepenmodel. Deze persona's voelen ‘levensecht’ aan en helpen culturele organisaties om een duidelijk beeld te krijgen van hun doelgroep(en). We nemen de eerste stappen om te komen tot een gedetailleerde persona, welke inzicht geeft in de behoeften, wensen en gedragingen van een bekende of minder bekende bezoekersgroep van de organisatie.

“Inspirerende sessie. Goed inzicht is dat heel de organisatie meegenomen moet worden. Iedereen heeft een bepaalde rol naar de persona.”

Na het formuleren van een persona zijn er nog diverse stappen die je als organisatie zelf kunt zetten zoals het uitwerken van een klantreis per persona. Als je hier meer over wilt weten, kan je ook aansluiten bij ons jaarlijkse webinar ‘De klantreis in vogelvlucht: van ontwerp tot onderzoek’.

Wil je eerst de Culturele Doelgroepen (beter) leren kennen? Naast de Persona workshop kunnen we ook een sessie verzorgen waarbij je samen met een aantal collega's kennismaakt met een aantal door jullie gekozen Culturele Doelgroepen.

 

Meer informatie over deze workshop(s)? Neem contact met ons op.