Het Culturele Doelgroepenmodel is een hulpmiddel om inzicht te krijgen in je publieksbereik. Wil je weten welke doelgroepen je al bereikt en welke je nog niet bereikt? Dan kun je een publieksanalyse laten uitvoeren op basis van de Culturele Doelgroepen. Met behulp van een speciaal ontwikkeld ‘standaardrapport’ wordt jouw publieksbereik vergeleken met de aanwezigheid van de Culturele Doelgroepen in een specifiek gebied.
Een publieksanalyse rapport bevat drie gebiedsprofielen, bijvoorbeeld het bereik in een stad, de regio en in heel Nederland. Per gebiedsprofiel geeft het rapport inzicht in het bereik van de Culturele Doelgroepen middels een index, een cirkeldiagram met percentages en een visual van het gebied.
De analyse wordt uitgevoerd op basis van klantgegevens, namelijk postcodes en huisnummers (inclusief toevoegingen, indien van toepassing). Met het Culturele Doelgroepenmodel kunnen alle huishoudens in Nederland worden gekoppeld aan een Culturele Doelgroep.
Veel organisaties laten minimaal één keer per jaar een publieksanalyse uitvoeren. Dit biedt jaarlijks inzicht in welk publiek jouw culturele activiteiten heeft bezocht en maakt het mogelijk om eventuele veranderingen in het publieksbereik te signaleren. Om dit te realiseren heb je data nodig van publiek die zo representatief mogelijk zijn voor de bezoekers in het betreffende kalenderjaar. Als je alle bezoekers één keer meeneemt krijg je een ‘foto’ van hoe jouw bereik er uit ziet. Uiteraard kunnen er meerdere en diverse analyses gemaakt worden om verdiepende inzichten te verkrijgen. Denk hierbij aan analyses van het publiek bij specifieke programmering, verschillen tussen gratis en betaalde evenementen, het publieksbereik per locatie, en meer.
Het analyseren kan gedaan worden door een van de aangesloten regiopartners van het Culturele Doelgroepenmodel. Veel regiopartners bieden in samenwerking met de gemeente gratis of tegen een gereduceerd tarief analyses aan. Val je buiten een van de gebieden van de regiopartners, dan kun je onder meer terecht bij Whooz.
Alle huishoudens in Nederland worden gekoppeld aan een van de Culturele Doelgroepen op basis van postcode, huisnummer en eventuele toevoeging. Dit betekent dat buitenlandse bezoekers buiten een verrijking vallen. Daarnaast geeft het inzicht in de persoon / het huishouden waarvan je de gegevens hebt, niet in bijvoorbeeld het (mogelijke) gezelschap.